Zoals velen al weten heeft België zijn oldtimer wetgeving moeten aanpassen na nieuwe Europese wetgeving en normen. Hierbij moet sinds 1/07/2017 elke wagen die volgens het oldtimerstatuut ingeschreven wordt een minimumleeftijd van 30 jaar hebben.

Overgangsmaatregelen

De overheid heeft echter wel overgangsmaatregelen ingesteld voor de randgevallen en om de invloed van deze verandering te verzachten. Dit wil zeggen dat:

  • 2020: Het voertuig dient minstens 28 jaar geleden in verkeer te zijn gesteld.
  • 2021: Het voertuig dient minstens 29 jaar geleden in verkeer te zijn gesteld.
  • Vanaf 2022 dient het voertuig minstens 30 jaar geleden in verkeer te zijn gesteld.

Maar opgelet! De overheid definieert “minimumleeftijd” als de datum van eerste inschrijving (inverkeersstelling) en dus niet de productiedatum. Kijk dit dus zeker goed na voor je je wagen wil inschrijven.

Bovenop deze minimumleeftijd legt Europa ook nog 2 extra beperkingen op aan de aanduiding van een voertuig als oldtimer. Deze luidden als volgt:

  • Het specifieke voertuigtype wordt niet meer geproduceerd.
  • Het is historisch bewaard gebleven en in de oorspronkelijke staat behouden en de technische kenmerken van de hoofdonderdelen hebben geen veranderingen ondergaan.

Deze tweede vereiste doet je (zoals iedereen) waarschijnlijk al beven. Maar geen zorgen. Men doet hiervoor beroep op de kwestie van de twijfel en interpretatie waardoor je deze regel niet strikt hoeft te nemen.

Op zoek naar de Nederlandse wetgeving? Klik dan hier.