Ben je al een tijd op zoek naar een goedkoop oldtimer project? Dan is de Fiat 500 zeker iets voor jou. In dit artikel leggen we uit wat een fiat 500 oldtimer nu net zo goedkoop maakt.
Aankoop
Eerst en vooral dienen we een onderscheid te maken tussen de verschillende types fiat 500. Het “bolleke” of “bultje” werd van 1957 tot 1975 geproduceerd. Het eerste model dat uitkwam was de Fiat 500 Nuova. Deze had de zogenaamde “suicide doors”, wat wil zeggen dat ze omgekeerd openen. Dit maakt deze meteen dus meer gewild op de markt en dus ook duurder in aankoopprijs.
Later kwam de Nuova 500 Sport (1958-1960) uit. Deze had een iets zwaardere motor dan de 13pk van de gewone Nuova 500. Dit maakt de Sport dus ook meer gewild en duurder.
In 1960 volgde de Fiat 500 D met een motor van 17pk. Gezien dat deze ook de omgekeerde deuren had is deze opnieuw zeer gewild.
Vervolgens werd de De Fiat 500 F (Berlina) geproduceerd van 1965 tot 1973. Dit was het eerste model met “gewone” deuren, wat meteen te zien is in de marktprijs. Na de F kwam de Fiat 500 L (Lusso/Luxe) uit, die mechanisch en motorisch volledig hetzelfde was als de F. Enkel had de L een moderner interieur dan het klassieke van de 500 L. Hierdoor is de L dan ook 10-20% goedkoper in aankoopprijs dan de F.
Ten slotte kwam de Fiat 500 R (Rinnovata) uit (1972-1975) Deze had een grotere 594cc motor gekregen maar behield verder veel karakteristieken van de F en L. Dit was het laatste model van de Fiat 500 reeks voor de productie van de Fiat 126 begon. Dit wil echter niet zeggen dat deze meer gewild zijn.
Kortom zijn de Fiat 500 F, L en R de goedkoopste modellen om te kopen als project met de F de duurste dan de L en ten slotte de R. Gemiddeld moet je rekenen op 2500 – 4000 euro voor een project voor de handige klusser.
Tip: gezien het meer klassieke interieur (ronde teller), is de F vaker meer gewild.
Onderdelen
Datgene wat een fiat 500 restauratie zo aantrekkelijk maakt is dat de onderdelen relatief goedkoop zijn. Zo kost het meeste plaatwerk je tussen de 50-100 euro, daar die bij andere oldtimers al eenvoudig maal 5 deze prijs kosten.
Verder zijn alle onderdelen ook zeer eenvoudig te verkrijgen. Zo heb je een aantal Belgische en Nederlandse webshops met een volledige voorraad aan onderdelen.
Werkuren
Niet enkel door zijn grootte, is de fiat 500 vrij eenvoudig om aan te werken. Het gehele interieur uit de wagen halen kost je een 1-2u werk. Zo kan je ook eenvoudig de motor uit de wagen halen zonder een autobrug te gebruiken. Heel veel van deze dingen kunnen dus zelf gedaan worden als je iets of wat handig bent. Dit bespaart je dus veel kosten aan werkuren voor een restauratie.
Klaar om je Fiat 500 restauratie project te starten? Klik hier voor het huidige aanbod te bekijken.
Disclaimer: Classics Online biedt in geen enkel geval investeringsadvies. Dit artikel is louter informatief.