Legend on your wrist

Je hebt mensen die dromen en blijven dromen. En je hebt mensen die hun dromen waarmaken. Dit Iaatste deden Louis Jalaber (26) en Simon Szleper (24). De ene woont in Parijs, de andere in Brussel.

Samen durfden ze het startschot te geven voor een heel bijzonder pro- ject: een alliantie tussen een uurwerk en een mythische wagen. Of hoe na twee jaar zwaar werk een wijzerplaat geboren werd uit een fragment van de motorkap van een Aston Martin DB5…

In de startfase – ze studeerde toen nog aan de ESCP Europe-businesschool in Parijs – borrelde het idee bij hen op. in een tweede fase werd een industriële designer aangestoken door hun enthousiasme.

Deze talentvolle jonge Fransman, met toen al heel wat ervaring in de wereld van raceauto’s, gaf vaste vorm aan de ideeën van het duo en vervaardigde vier mechanische modellen. Loepzuiver van lijn, krachtig, opvallend. In een derde fase wisten ze op de juiste deur aan te kloppen: bij een Zwitserse fabrikant uit La Chaux-de-Fonds. Stéphane Muller, gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van horlogekasten, bleek bereid om samen met hen zijn schouders onder het project te zetten.

De vierde fase speelde zich in het begin van de zomer van 2019 af op het internet: de crowdfunding bracht voldoende geld op om de productie te starten. Tijd dus om een balans op te maken: van de vier beperkte edities van telkens 600 stuks zijn bijna alle exemplaren reeds op voorhand verkocht. “Ons project is werkelijkheid geworden. Het is nu een merk!”, aldus een opgetogen Louis Jalaber.

De vijfde en meest recente stap was de productie van hun collectie. Een volledig jaar, gewijd aan R&D, vooraleer de klanten hun levering konden ontvangen.

Goed nieuws voor de unieke horloge verzamelaars: de volledige collectie is beschikbaar op de website www.atelierjalaper.com!

Vier mogelijke routes op weg naar de juiste tijd…

De horloges – met drie wijzers en vervaardigd uit zilverkleurig staal of uit staal met zwarte PVD-coating – koppelen subtiele elegantie aan uitgesproken allure. De wijzerplaat, waarin dus een fragment van de Aston Martin-motorkap verwerkt is, ademt typisch Britse elegantie uit en zweert bij soberheid in plaats van aandachttrekkerij. Atelier Jalaper wil uiting geven aan de emoties die de legendarische wagen oproept, maar dan wel in alle discretie.

Twee mechanische gangwerken sturen de collectie: het ene drijft de wijzerplaten met datumaanduiding aan, het andere de wijzerplaten met zowel een datumvenster als een sikkelvormig weekdagvenster. Omdat beide ondernemers hun liefde voor horloges en wagens wilden delen zonder de liefhebbers financieel de bocht te doen gaan, kozen ze voor automatische Miyota-gangwerken uit Japan: deze zijn betaalbaar, betrouwbaar en kunnen bogen op een autonomie van 42 uur.

Heuse kickstart…

Simon Szleper en Louis Jalaber zijn het tweekoppig bewijs dat er in de horlogesector naast multinationals ook plaats is voor een baanbrekend nichemarkt. De vooruitbestellingen liepen trouwens binnen vanuit alle uithoeken van de wereld: Japan, Australië, Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland, Qatar, Mexico, Frankrijk en natuurlijk ook België.

De motor van het succes? Vindingrijkheid! En het lef om er zonder complexen voor te gaan.

De designer? De Fransman Constantin Sohier werd binnengehaald via een wedstrijd in diverse scholen voor industrieel design. Hij had dan ook alles waar Atelier Jalaper naar op zoek was: enerzijds een passie voor horloges, anderzijds heel wat ervaring in de autosector via eerdere opdrachten voor Land Rover, Jaguar, Renault en Volkswagen.

De Zwitserse partner? Hij liet zich overtuigen door de Frans-belgische tandem en vervaardigde in de loop van het ontwikkelingsproces diverse testmodellen. “Stéphane Muller heeft ons enorm geholpen door ons idee eerst uit te proberen met motorkappen van andere oldtimers”. De Zwitser stond dan ook voor een complexe opdracht: hij moest de motorkap niet alleen plat zien te slaan zonder de oorspronkelijk kleur ervan aan te tasten, hij moest uit het kneedbare aluminium ook heel nauwkeurig 2.400 wijzerplaten snijden en bovendien garanderen dat het resultaat heel lang mooi blijft…

De motorkap van de Aston Martin? De zoektocht naar de autoziel van de eerste horloges van Atelier Jalaper had veel weg van de zoektocht naar de heilige graal. De Aston Martin DB5 is nog altijd een van de meest gegeerde oldtimers. Hij werd slecht drie jaar geproduceerd – van 1963 tot 1965- en in die periode rolden er uit de Britse fabriek maar 1.021 exemplaren van de band. Losse onderdelen zijn dus schaars en duur. Louis Jalaber en Simon Szleper hebben de motorkap letterlijk “achtervolgd” tot in een gespecialiseerde garage in een voorstad van Londen. Een motorkap in goede staat, nog altijd in het iconische “Silver Birch”-grijs, en authentiek verklaard door de dienst Aston Martin Heritage uit Noord-Londen.

De productie? Het uitdokteren van de prototypes was geen “walk in the park”: de weg was bezaaid met technische uitdagingen en twee jaar lang werd er onophoudelijk gebrainstormd tussen Frankrijk, België en Zwitserland. Voor de productie werd voorrang gegeven aan een democratische oplossing: ze vindt plaats in China, maar wordt nauwlettend in het oog gehouden van La Chaux-de-Fonds aangezien het atelier van Stéphane Muller instaat voor de kwaliteitscontroles. “Wij hebben gekozen voor een formule die haalbare prijzen garandeert. Wat niet wegneemt dat het onze bedoeling is om zo snel mogelijk met SwissMade-horloges te komen”.

Nog heel wat projecten en werk in het verschiet. Momenteel draait de ondernemersmotor van Atelier Jalaper op volle toeren. De horlogestart-up droomt al van een nieuw horloge, met een nieuw design vervaardig uit onderdelen van een andere iconische sportwagen uit de jaren 1960: de AC Cobra, de Jaguar E-type… “Wij zullen bij onze community van volgers en liefhebbers polsen waar de voorkeuren liggen”, zo klinkt het bij beide oprichters. Wie weet maken ze wel een chronograaf? In afwachting zitten ze achter het stuur van hun website www.atelierjalaper.com”: ze verrijken deze met een nieuwe inhoud – video’s, artikels. 3D-modellen – en met een functie die rechtstreekse communicatie met de bezoekers mogelijk maakt. “Wij willen de digitale hindernissen doorbreken om zonder beperkingen van tijd of ruimte van gedachten te kunnen wisselen”.

Afspraak bij de volgende wending!